FORSKNING

DET HAR GJORTS MÅNGA STUDIER PÅ SPIRULINA HÄR ÄR LÄNKAR TILL NÅGRA AV DEM

KAN MINSKA RISKEN FÖR CANCER

Vissa studier pekar på att Spirulina kan ha egenskaper som motverkar cancer och minskar tumörstorlek. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2695150/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2695150/

 

En studie tittade på effekterna av spirulina personer med precancerösa lesioner kallas OSMF i munnen. Efter att ha använt ett gram spirulina per dag under 1 år, hade 45 % av spirulina-gruppen en fullständig tillbakabildning av de skadliga förändringarna i munnen, jämfört med endast 7 % i kontrollgruppen. När de slutade ta spirulina utvecklade nästan hälften, av de som svarat positivt på spirulinan, med att utveckla sjuka förändringar igen året därpå.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8584455

 

I en annan studie av patienter med OSMF förändringar visades att ett gram spirulina per dag ledde till större förbättring av symtomen än läkemedlet Pentoxyfilline.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3919363/

HAR KRAFTFULLA ANTIOXIDANTER OCH KAN HA ANTIINFLAMMATORISKA EGENSKAPER

Den huvudsakliga aktiva komponenten kallas phycocyanin. Denna antioxidant är klarblå till färgen och ger tillsammans med det gröna klorofyllet den blågröna färgen hos spirulina.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19299804

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19299804

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12769719

SPIRULINA KAN SÄNKA LDL OCH TRIGLYCERIDNIVÅER.

I en studie av personer med typ 2-diabetes, 2 gram per dag av spirulina förbättrades avsevärt dessa markörer

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12639401

 

En annan studie med personer med högt kolesterol har man sett att ett gram spirulina per dag sänkte triglycerider med 16,3% och LDL med 10,1%

SPIRULINA SKYDDAR LDL KOLESTEROL FRÅN OXIDATION

Vissa fettstrukturer i kroppen är mottagliga för oxidativ skada. Detta kallas lipidperoxidation.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10459507

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25547488

 

En av de orsakerna till hjärtsjukdomar är när LDL lipoproteiner i blodet blir oxiderade.

http://journals.lww.com/co-lipidology/Abstract/2009/10000/Circulating_oxidized_LDL__a_biomarker_and_a.3.aspx

 

Antioxidanter i spirulina verkar vara särskilt effektiva för att minska lipidperoxidation. Detta har visats flera gånger i studier. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4320919/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3576896/

 

I en studie med personer med typ 2-diabetes som åt 8 gram spirulina per dag minskades den oxidativa skadan betydligt. Det ökade också nivåerna av antioxidativa enzymer i blodet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2788188/

SPIRULINA KAN FÖRBÄTTRA SYMPTOM VID ALLERGI

Allergisk rinit kännetecknas av inflammation i näsa och luftvägar. Den utlöses av allergener såsom pollen, djurhår eller damm mm. Spirulina är ett populärt alternativ vid allergisk rinit och det finns tecken på att det kan vara effektivt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24324897

 

I en studie av personer med allergisk rinit minskade symptomen med rinnande näsa, nysningar, nästäppa och klåda dramatiskt vid intag av 2 gram spirulina per dag

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18343939

KAN SÄNKA BLODTRYCKET

Högt blodtryck är en orsak till flera sjukdomar. Detta inkluderar hjärtinfarkt, stroke och kronisk njursjukdom. En dos av 4,5 gram spirulina per dag har visat sig sänka blodtrycket hos personer enligt dessa studier..

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23754631

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2211748/

 

Detta tror man beror på en ökad produktion av kväveoxid, en signalmolekyl som hjälper blodkärlen slappna av och vidgas. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19298191

SPIRULINA KAN ÖKA BLODSOCKERKONTROLL OCH ÖKA VIKTKONTROLL

Studier har visat att Spirulina kan sänka blodsockernivån. "I vissa fall har det överträffat populära diabetesläkemedel, inklusive Metformin."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23121873

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23368938

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22561632

 

I en studie av patienter med typ 2-diabetes, ledde intag av 2 gram spirulina per dag till en minskning av blodsockernivåer (se ovan).

 

HbA1c, en markör för långsiktiga blodsockernivåer, minskade från 9 % till 8 %, vilket är betydande. Studier visar att en minskning av denna markör på 1 % -enhet kan minska risken för diabetesrelaterad död med 21 %.

http://www.bmj.com/content/321/7258/405

MUSKELSTYRKA OCH UTHÅLLIGHET KAN FÖRBÄTTRAS

Ansträngningsutlöst oxidativ skada är en orsak till muskeltrötthet.

 

I två skilda studier har spirulina visat sig öka uthålligheten och avsevärt öka den tid det tog för människor att bli trötta

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20010119

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16944194

 

En annan studie med idrottare fann man att spirulina ökad muskelstyrkan.

http://journals.sfu.ca/ijmbs/index.php/ijmbs/article/viewArticle/51

EFFEKTIV MOT ANEMI

Det finns många olika former av anemi. Det vanligaste kännetecknas av en minskning av hemoglobin eller röda blodkroppar i blodet. Anemi är ganska vanligt hos äldre, vilket leder till långvarig svaghetskänsla och trötthet

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18809092/

 

I en studie av äldre personer med en bakgrund med anemi visade att intag av spirulina ökade innehållet av hemoglobin i de röda blodkropparna. Även immunförsvaret förbättrades:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4012879/

KAN STÄRKA IMMUNFÖRSVARET

Studie av personer som åt 3 gram spirulina dagligen under 12 veckor. Forskarna mätte immunförsvar genom att räkna antalet blodkroppar (CBC) och indoleamine 2,3-dioxygenas (IDO) enzymaktivitet. Resultat visar att över hälften av alla deltagare som får spirulina hade högre IDO aktivitet efter 6 och 12 veckor. I synnerhet var denna effekt slående hos män då över 75 % visade stärkt immunförsvar.

 

Vidare visar intag av spirulina ett samband med en stadig ökning av hemoglobin.

http://www.nature.com/cmi/journal/v8/n3/abs/cmi201076a.html

KAN MINSKA RISKEN FÖR STROKE

Den tredje vanligaste dödsorsaken i USA är stroke. Livsmedel rika på antioxidanter har visat sig minska risken för stroke. Studier som pekar på att spirulina minskar trombocytaggregation, som spelar en viktig roll vid kärlsjukdomar genom att minska risken för tromboemboli.

 

I en annan studie har tre antioxidantrika livsmedel (blåbär, spenat och spirulina) jämförts med avseende på deras neuroprotektiva effekter. Spirulina visade sig ha den högsta neuroprotektiva effekten, möjligen på grund av dess förmåga att krossa fria radikaler och minska inflammation.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16190625

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=922436

kAN MINSKA RISKEN ATT BLI BLIND

När man åldras ökar förekomsten av åldersrelaterad makuladegeneration (ARMD). ARMD är försämringen av din macula (regionen i ögat som styr syn), som normalt inträffar senare i livet. ARMD är den vanligaste orsaken till blindhet i dag.

 

Ögonens macularmembran innehåller flera karotenoidpigment kallade xantofyller - lutein, zeaxantin, och eventuellt astaxantin, vilka du får genom din kost. Dessa speciella pigment skyddar dina ögon från skador genom att bromsa UV-inducerad oxidation av lipidmembran och bidrar därmed till att förhindra degeneration av din macula. Dessutom kan xantofyller vara effektiva för att förhindra grå starr. Spirulina ger 3750 till 6000 mikrogram zeaxantin per portion (3 g).

http://patient.info/health/age-related-macular-degeneration-leaflet

 

BMAA har inte hittats i råvaran spirulina

 

Livsmedelsverket har inte hittat BMAA i blågröna alger

 

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/ingen-bmaa-funnen-i-blaagroena-alger-59257

 

 

 

Forskarteam använder två olika högteknologiska analysmetoder för BMAA- hittar ingen BMAA 2014

"BMAA was not detected at low limits of detection (80 ng/g dry weight) in any of these product samples."

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4130116/

 

 

Forskarteam analyserar BMAA i olika arter men hittar inte BMAA i spirulina. Se resultaten i tabell 2 på s. 8, där prov 1-12 gäller spirulina och BMAA anges längst ut till höger (ND= not detected= ej detekterad)- 2016

 

Finns som PDF:

Detection of Cyanotoxins in Algae Dietary Supplements.

Audrey Roy-Lachapelle 1, Morgan Solliec 1, Maryse F. Bouchard 2 and Sébastien Sauvé

 

 

 

Amerikanska livsmedelsverket har flera gånger bedömt spirulina som säker mat.